زنی با برنج چمپا محلی برای همسرش لباس بافت

هسته برنج چمپا محلی برداشت شده که به نام شلتوک یا برنج خشن شناخته می شود، توسط پوسته یا پوسته محصور شده است.

آسیاب کردن معمولاً هر دو لایه پوسته و سبوس هسته را از بین می برد و گاهی اوقات پوششی از گلوکز و تالک اعمال می شود تا سطحی براق به هسته بدهد.

برنجی که فقط برای جدا کردن پوسته آن فرآوری می شود، به نام برنج قهوه ای، حاوی حدود 8 درصد پروتئین و مقادیر کمی چربی است و منبع تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، آهن و کلسیم است.

برنجی که آسیاب می شود تا سبوس آن نیز از بین برود، برنج سفید نامیده می شود و از نظر مواد مغذی بسیار کاهش می یابد.

هنگامی که برنج سفید بخش عمده ای از رژیم غذایی را تشکیل می دهد، خطر ابتلا به بری بری، بیماری ناشی از کمبود تیامین و مواد معدنی وجود دارد.

برنج سفید آب پز شده به طور ویژه قبل از آسیاب کردن برای حفظ بیشتر مواد مغذی فرآوری می شود و برنج غنی شده حاوی آهن و ویتامین های B است.

روش‌های آسیاب مورد استفاده در اکثر مناطق آسیا نسبتاً ابتدایی هستند، اما آسیاب‌های بزرگ در ژاپن و برخی مناطق دیگر کار می‌کنند. پوسته‌کردن شالیزار معمولاً با هاون‌ها و هاون‌هایی که با دست، پا یا نیروی آب کار می‌کنند، انجام می‌شود.

بهبودها به آرامی در حال انجام است. عملکرد برنج آسیاب شده به اندازه و شکل دانه، میزان رسیده بودن و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بستگی دارد.

برخی از کارخانه‌های بزرگ که روزانه 500 تا 1000 تن شلتوک را جابجا می‌کنند، دارای کارخانه‌های پوست‌کن تخصصی هستند که در نتیجه تلفات کمتری از غلات شکسته می‌شود.

آنها عموماً از تکنیک‌های آسیاب مدرن استفاده می‌کنند و به جای خشک کردن آفتاب به گیاهان خشک کن کنترل شده تکیه می‌کنند.